רוצים לקבל טיפים,
המלצות ומידע שימושי 
על תנועה
ועל הגוף שלכם?

 

 הצטרפו לפלדנ-טיפ  

 

פלדנקרייז - האיש והשיטה

 

 

על ממציא השיטה

 

מהי שיטת פלדנקרייז?

 

איך עושים פלדנקרייז?

 

למי מתאימה השיטה?

 

 

 ________________________

 

 

ממציא השיטה


 

ד"ר משה פלדנקרייז (1904-1984) נולד באוקריינה ועלה לארץ כחלוץ צעיר ובמשך שנים אחדות עבד בעבודות כפיים. ב - 1933 קיבל תואר מהנדס במכניקה וחשמל ודוקטורט בפיסיקה מטעם הסורבון (פריס) היה בעל חגורה שחורה בג'ודו. ברך פגועה ממשחק כדורגל הובילה אותו להתעניין במנגנון של הגוף והמוח.
הוא העמיק וחקר ופיתח את רעיונותיו למה שקרוי בימינו "שיטת פלדנקרייז".

 

פלדנקרייז חיפש את חוקי המכניקה של התנועה כדרך התנהגות האדם בשדה הכובד. הוא עמד על השפעת הגומלין שבין חוקים פיסיקליים אבולוציוניים אלה לבין גורמים תורשתיים וסביבתיים של האדם, כגון התא המשפחתי, חינוך, חברה ותרבות.

 

אפשר למצוא בתורות ובתיאוריות שונות, העוסקות בקשר שבין היציבה, התנועה, המודעות וחיי הנפש ניסוחים תאורטיים הקרובים לאלה של פלדנקרייז. ייחודו של פלדנקרייז הוא בכך, שגיבש מכל התורות והתיאוריות שרווחו  שיטה יישומית, לימודית, המדגישה בתהליך הלמידה את ה"איך" בניגוד ל"מה". 

 

סיפור מרגש על משה פלדנקרייז


 

חזרה

 ________________________

 

 

מהי שיטת פלדנקרייז?

 

שיטת פלדנקרייז נקראת של שם ממציאה ד"ר משה פלדנקרייז (1904 - 1984), דוקטור למדעים, פיסיקאי יליד רוסיה, מומחה בג'ודו, מהנדס מכני ומחנך.


 

"מטרת השיעורים היא לשפר את היכולת, כלומר להרחיב את גבולות הביצוע  ולעשות את הבלתי אפשרי לאפשרי -אף כי קשה - את הקשה לנח ואת הנח לנעים".


 

שיטת פלדנקרייז תהליך של למידה באמצעות תנועה. מטרתה להביא את האדם למודעות עצמית ולמימוש הפוטנציאל התנועתי שלו, דרך פיתוח המודעות לגופו.


באמצעות רצף תנועות עדינות ובדומה לדרך למידתו הטבעית של התינוק, ניתן להגיע לקלות רבה יותר של התנועה ולהרחיב את האפשרויות התנועתיות הקיימות.
השיטה משתמשת בהקשבה מודרכת כדי לשכלל את התנועה ולהגדיל את טווח התפקוד. באמצעות שיטה זו, ניתן להביא להקלה תנועתית ולייצוב טווח התנועתיות, לשיפור הגמישות והקואורדינציה, ולגילוי כישרון ויכולת תנועה יעילה ומלאת חן.

 

שיטת פלדנקרייז מבוססת על עקרונות פיסיולוגים, ביו-מכניים והבנה אמפירית של למידה והתפתחות אנושית. על ידי הרחבת התדמית העצמית דרך סידרת תנועות, המפנה תשומת לב לחלקים של האדם הנמצאים מחוץ למודעות, מאפשרת השיטה לכלול חלק גדול יותר מעצמיותך בתנועות הפונקציונליות שלך.

 

 

"במהלך חייו של אדם חלים שיבושים בביצוע תנועותיו וכוונותיו היומיומיות. שיבושים אלה הם תוצאה של שימוש בלתי נכון בעצמו. בשלב מאוחר יותר  משפיעים שיבושים אלה על הנפש והגוף כאחד וגורמים מיחושים.  על-ידי חינוך עצמי מחדש ניתן להחזיר את התפקוד התנועתי למצבו התקין".

 

לכל אחד מאיתנו הרגלים תנועתיים שונים, שרכשנו לאורך השנים. חלק מההרגלים טובים אך חלקם מגבילים אותנו ואולי אף גורמים לנו לכאב ולנזק, וזאת לעיתים מבלי שנהיה מודע לכך.
השיטה מאפשרת לך להיות מודע יותר ויותר לתבניות ההרגל העצביות-שריריות ולהרחיב את האפשרויות לדרכים חדשות של תנועה. על ידי הגדלת הרגישות, עוזרת לך שיטת פלדנקרייז לחיות את חייך בצורה מלאה, יעילה ונוחה יותר.

 

אומרים: "נפש בריאה בגוף בריא".
ד"ר פלדנקרייז מאמין שגוף ונפש מהווים אחדות, מכלול אחד שאיננו ניתן לפירוק. ולכן, שיפורים תנועתיים יביאו לא רק לשכלול יכולתו הפיסית של האדם, אלא ישפיעו גם על יכולתו הרגשית, השכלית, התחושתית... על האישיות כולה.
שיפור התפקוד הגופני, המבוסס על פיתוח מודעות רחבה יותר, מאפשר לך להגדיל את התפקוד, גם מנקודות מבט אחרות, לגבי החיים בכללותם. לעיתים קרובות משמשת שיטת פלדנקרייז כפתח להגדלת האפשרויות שלך לגבי סביבתך ולגבי חייך.

חזרה

________________________


איך עושים פלדנקרייז?

 

עבודת פלדנקרייז מתבצעת בשני אופנים:

  • בכיתות של שיעורים קבוצתיים, הנקראות "מודעות דרך תנועה" - המורה המוסמך בשיטת פלדנקרייז מדריך מילולית דרך סידרת תנועות המתבצעת בשכיבה על הריצפה, בישיבה או בעמידה.
  • בשיעורים אישיים בשיטת פלדנקרייז הנקראים "אינטגראציה פונקציונאלית" המותאמים לצרכים האינדיווידואליים של כל תלמיד, באמצעות מגע המורה.

לאנשים הלומדים את שיטת פלדנקרייז מתייחסים בדרך כלל כאל "תלמידים" יותר מאשר "לקוחות" או "מטופלים", עובדה המחזקת את נקודת המבט הרואה בעבודה תהליך לימודי וחינוכי מעיקרו.

 

> עוד על שיעורים קבוצתיים - מודעות דרך תנועה - (Awareness Through Movement (ATM

> עוד על טיפולים אישיים - אינטגרציה פונקציונלית - (Functional Integration (FI

 

 

חזרה

________________________

 

למי מתאימה שיטת פלדנקרייז?

 
כל אחד - צעיר כמבוגר, בעל אתגרים גופניים או בעל כושר פיסי, יכול להפיק תועלת משיטת פלדנקרייז.

בין השאר, השיטה מתאימה:

  • לסובלים מכאבים כרוניים או אקוטיים של הגב, הצוואר, הכתפיים, האגן, הרגליים או הברכיים
  • לסיוע בבעיות הקשורות במערכת העצבים המרכזית כמו ניוון שרירים, שיתוק מוחי ואירוע מוחי
  • לנשים בהריון ולאחר לידה: לתפקוד יעיל ולמניעת כאבי גב
  • לעובדי היי-טק ונהגים,היושבים שעות רבות ביום
  • לשיקום לאחר תאונות, ניתוחים או מחלות
  • למבוגרים השואפים לחדש את יכולת התנועה שלהם ללא מאמץ או חוסר נוחות
  • לעוסקים באמנות: מוסיקאים, שחקנים וספורטאים המעוניינים להגדיל את יכולתם ולהרחיב את טווח היצירתיות שלהם
  • לאנשים בריאים השואפים להרחיב את הדימוי העצמי שלהם 
  • לכל אדם, המבקש לשוב וליהנות מתנועה חופשית ומאורגנת וללא כאבים – כפי שהיה בינקותו
  • לכל מי שמחפש שקט בגוף

חזרה

 

© 2009 אילה טייכמן | פלדנקרייז... ושקט בגוף | טיפולים אישיים ושיעורים קבוצתיים בשיטת פלדנקרייז | 054-6789888  |  צרו קשר

 

עמוד הבית | אילה טייכמן | פלדנקרייז - האיש והשיטה | טיפולים אישיים בפלדנקרייז |  שיעורים קבוצתיי בפלדנקרייז | המלצות על שיטת פלדנקרייז | שאלות ותשובות על שיטת פלדנקרייז

עיצוב: נמוש  | כתיבה שיווקית: פולינה שטרן-שלמה