RGM (שיטת רוני גרדינר)
לשיפור, שיקום ומניעה של מחלות מוח (דמנציה, אלצהיימר, פרקינסון, טרשת נפוצה ועוד)
RGM מה?
זו שיטת עבודה קבוצתית, שמוכחת כמסייעת לשיפור התנועה, הקוגניציה, הדיבור, הזיכרון ושאר תפקודי המוח. כמו כן היא מסייעת בעיכוב תופעות הלוואי של מחלות מוח נוירולוגיות כמו פרקינסון או טרשת נפוצה. בנוסף, לימוד השיטה עשוי לסייע בתהליך השיקום לאחר אירוע מוחי. אפשר להתייחס אל תירגול קבוע בשיטה כ"אמצעי מניעה" בתהליך הטבעי של איבוד יכולות הזיכרון והקוגניציה, תהליך טבעי המתחיל לפי דברי חוקרי זקנה והזדקנות, בסביבות גיל 55+.
עוד מידע על RGM:
RGM למה?
סביב גיל 50 חלים שינויים במוח ובתפקודו.
אחת הדוגמאות הבולטות היא הירידה בזיכרון, שיבושים במערכת שיווי המשקל, קשיי קואורדינציה ועוד. תהליכים אלו מתרחשים בד בבד עם תהליכים נוספים, המעידים למעשה על כך שהאדם הגיע לפתחו של הגיל השלישי.
חוקרים טוענים: "אין כיום טיפולים רפואיים מוכחים שיכולים לעצור או להקטין את הירידה הקוגניטיבית הקשורה לגיל…" ולכן הם ממליצים למבוגרים לבצע שינויים באורח החיים, להוסיף למידה ותנועה לחייהם על מנת שיוכלו לעכב את הופעתה של דמנציה ולשמור על בריאות המוח. *
פעמים רבות האבחון מגיע בשלב בו כבר נוצר הנזק ולכן עדיף להתחיל וזוהי גם ההמלצה:
להתחיל לחזק את פעילות המוח בשלב שטרם חשנו בקשיים ועדיין לא אובחנו.
הטענה היא שמחלות מוח מתחילות בין 10 ל- 15 שנים לפני שמאבחנים אותן. עובדה זו בפני עצמה כבר מבהירה מדוע כדאי, רצוי ועדיף להתחיל בנקיטת אמצעים להאט ככל האפשר את הגעת תופעות המחלה. **
שיטת RGM נמצאה כמתאימה לבצע בדיוק את הפעילויות הנדרשות.
RGM איך?
אחת המסקנות ממחקרים בתחום לימוד שפה היא שלמידת שפה היא אחד הגורמים התורמים לפיתוח המוח. זה בדיוק מה שעושה שיטת RGM! (שיטת רוני גרדינר).
בבסיס השיטה מספר רב של סמלים בלעדיים כאשר לכל סמל יש שם ספציפי.
השיטה מבוססת על למידה ותרגול הסמלים ושמותיהם, כשהם מופיעים על גבי טבלה מסודרת, במבנה שעשוי להזכיר גליון תווים במוסיקה. מתרגלי השיטה לומדים את הסמלים, לומדים את שמותיהם ומתרגלים אותם בקצב מונחה.
תרגול השיטה מתבצע לרוב בדרך של חוג קבוע המקיים פעילות קבוצתית, בקבוצות קבועות של עד 15 משתתפים.
הפעילות הקבוצתית מתקיימת בישיבה ובעמידה וכוללת תנועה ומוסיקה לתרגול הסמלים כדי שתתקיים למעשה הפעלה בו-זמנית של אזורי מוח רבים האחראיים על הראייה, השמיעה, הדיבור, הזיכרון, המוטוריקה, שיווי משקל ועוד.
RGM הלכה למעשה
התרגול של השיטה מתבצע לרוב בדרך של חוג קבוע המקיים פעילות קבוצתית, בקבוצות קבועות של עד 15 משתתפים.
משך אופטימלי לקיום החוג הוא שני סמסטרים בכל שנה.
הפעילות הקבוצתית מתקיימת בישיבה ובעמידה וכוללת תנועה ומוסיקה.
לקראת כל מפגש אני מכינה תרגילים בהתאם לרמת המשתתפים בקבוצה, במפגש אני מלמדת אותם את התרגילים והקומבינציות, תחילה ללא מוסיקה ואחר-כך בליווי קטעי מוסיקה במקצבים שונים, בתהליך מתמשך ומתפתח.
מדובר בפעילות שהיא מהנה, מוכחת כמסייעת ובנוסף מדגישה את האפקט החברתי של למידה בקבוצה בתקופת גיל משמעותית.
תודו שזה נשמע הרבה יותר מהנה מללמוד לבד מול מחשב.
RGM למי?
RGM נמצאה מתאימה לעבודה עם קבוצות אוכלוסייה מגוונות: ילדים בעלי הפרעות קשב וריכוז (קשו"ר), דיסלקציה ודיסקלקולציה, מבוגרים בעלי הפרעות קשב וריכוז, אנשים המתמודדים עם מחלות של מערכת העצבים המרכזית כמו טרשת נפוצה ופרקינסון, מבוגרים המעוניינים לשמור על זיכרון פעיל ושמירת חיי חברה וגם בשיקום לאחר אירוע מוחי.
אוקי! איך מתחיל חוג?
כל מה שנדרש על מנת לקיים חוג בשיטת RGM הוא:
- חדר נוח,
- כסאות כמספר המשתתפים (+ 2 עבור המנחה)
- שולחן להניח עליו את המחשב.
- מסך, מקרן ורמקול.
חשוב לדעת שאני מעבירה גם טיפולים פרטניים בשיטת RGM.
_____________
* ג'יימס בלומנטל ועמיתיו
** פרופסור ניר גלעדי, מנהל המערך הנוירולוגי במרכז הרפואי איכילוב ת"א