ללמוד מתוך סקרנות:
על הקשר שבין למידה, תנועה ושיטת פלדנקרייז
מהי למידה?
למידה היא אירוע או תהליך ההפנמה של מידע, בצורה המאפשרת הכללה והסקת מסקנות, או שינוי בלתי אמצעי בדרכי התנהגות.
ייתכן ששהמידע יגיע בדרך של ניסיון, הוראה או תצפית, ובדרך כלל תהיה מטרתו השגת מיומנות גבוהה יותר בביצוע מטלה מסוימת או לרכישת הבנה.
למידה יכולה להתרחש באופן מודע, אך גם ללא כוונה של הלומד. ישנם דברים הנלמדים באופן מכוון אולם דברים רבים בחיי האדם נלמדים ללא הפעלת מנגנון למידה מכוון, אלא כתוצאה מפעולה מנטאלית אחרת הקשורה לידע או למיומנות הנרכשים.
מהי סקרנות?
סקרנות היא התנהגות של בני אדם המניעה חקרנות ולמידה. סקרנות היא היפוכה של אדישות. היא אופיינית לגיל הילדוּת, ובתרבויות רבות, נחשבת כתכונה שראוי לעודדה ולטפחה בקרב ילדים.
סקרנות היא בין התכונות שתרמו תרומה מכרעת להתפתחות המדע.
מהי שיטת פלדנקרייז?
שיטת פלדנקרייז היא תהליך של למידה באמצעות תנועה. מטרתה להביא את האדם למודעות עצמית ולמימוש הפוטנציאל התנועתי שלו.
פלדנקרייז היה סקרן באופיו – מה שהוביל אותו למצוא את היכולת לשוב לתפקוד מלא וללא כאב ברכו שנפגעה שנים קודם. שיטתו מאפשרת ומגרה ללמידה מתוך הסקרנות הטבעית הקיימת בנו.
מדוע בתנועה?
פלדנקרייז מונה תשע סיבות לטובת השימוש בתנועה כאמצעי ללמידה מחדש:
1. מערכת העצבים בעיקרה עוסקת בתנועה.
2. קל יתר להבחין באיכות התנועה
3. ניסיוננו בתנועה גדול יותר
4. יכולת התנועה חשובה לעיצוב ערך עצמי
5. כל פעילות שרירית היא תנועה
6. התנועה משקפת את הנעשה במערכת העצבים
7. התנועה היא יסוד התודעה
8. הנשימה כתודעה.
9. בהעלם תנועה נשמט הבסיס למחשבה ולתחושה