חשיבות המשחק על התפתחות הילד
אמהות רבות פונות אלי בשאלות הנוגעות לילדיהן בגילאי גן חובה או בכיתות הנמוכות של בית הספר היסודי. השאלות עוסקות בתחום מורכב: החזקת העפרון והכתיבה, חוסר שקט בישיבה ותחומים נוספים ומשיקים.
ד"ר מלי דנינו, הסבירה פעם כיצד יכולים הורים לזהות אם ילדם מוכן להיכנס לבית ספר ומנתה מספר נושאים שיש לברר והם:
בתחום השפה, בתחום החשבוני, בתחום הרגשי והחברתי, בתחום הקשב וריכוז, בתחום התארגנות במרחב, בתחום המוטורי, כשכל אלו יחדיו מהווים למעשה כלים לחיים וכישוריי חיים.
התחומים הנבדקים בתחום המוטורי:
בתחום המוטורי נבדקים שני תחומים: המוטוריקה הגסה, כשמתייחסים לעמידה, ליציבה, לקפיצות ודילוגים, לטיפוס על סולם ועוד. והמוטוריקה העדינה כשמתייחסים בין היתר לתיאום עין-יד שבא לידי ביטוי באחיזת עיפרון, בגזירה במספריים, במילוי שטחים בצבע, בהשחלת חרוזים על חוט ועוד.
ההבדל שבעצמות כף היד:
ניתקלתי לאחרונה בצילום רנטגן שהדגים את ההבדל במספר ובגודל עצמות כפות הידיים של ילד בגיל גן חובה לבין עצמות כף היד של ילד בגיל 7 לערך. כוונת התמונה היתה להדגיש את ההבדל כדי להמחיש ולהקל על ההבנה שילד בוגר מסוגל לאחוז עיפרון בצורה נאותה וגם לכתוב ולצייר ועוד. היכולת הזו, המתפתחת אצל ילדים פעילים, מביאה אותם להיות בשלים ובעלי שליטה ביכולת המתאימה לגיל בית הספר. יכולת זו שעדיין לא מתקיימת היטב אצל ילדים צעירים יותר.
בצילום ראו באופן ברור את ההבדל במספר העצמות המרכיבות את כף היד בגיל הצעיר לעומת הגיל המבוגר. הטקסט שליווה את הצילום קרא להורים לאפשר לילדים לפעול ולעבוד עם כפות הידיים כך שהשרירים יתחזקו ותנועות הידיים תהיינה עשירות ומגוונות. ילדים משיגים זאת בדרך של פעילות במרקמים שונים, המביאים להתגרמות העצמות. התגרמות זו נדרשת על מנת שיוכלו לבצע את המשימות החשובות של החיים כשהראשונה הנדרשת בבית הספר היא הכתיבה.
הידעת? כף יד של אדם מבוגר מורכבת מ-עשרים ושבע עצמות.
מה אני ממליצה לאמהות השואלות?
ממש כמו שהיה כתוב בטקסט:
תנו לילדים לצבוע, ללוש, לעבוד בחומרים שונים ובסגוי חומר מגוונים, לשחק עם חול בים, לחפור באדמת הגינה, ללכת על דשא ועל אבנים (בסדר, בסדר, בזהירות) לגזור ולהדביק, למרוח דבק פלסטי על כף היד ולקלף אותו כשמתייבש ולצפות בטביעת כף היד והאצבעות, לחקור, להתנסות בלבישת בגדים שונים גם כמשחק ונעילת נעליים של ההורים, לשחק עם כדורים ועוד ועוד ועוד… המשחק הוא דרכם של הילדים להכיר את העולם, להתנסות כדי לגדול.
ובקצרה, מה אני רוצה לומר? שבלמידה – אין קיצורי דרך!
Image by iwanna from Pixabay