מערכת שיעורים קבוצתית שבועית ב-Zoom
בשל מגפת הקורונה, מאמצע חודש מרץ השתנה לוח השיעורים.
שיעור שבועי מועבר בכל יום א' בשעה 09:00 דרך האינטרנט ב-Zoom. משך השיעור 45 דקות.
משתתף שנעדר מהשיעור יקבל את הקלטת השיעור לתירגול אישי, בבית.
אני מזמינה להצטרף לארבעה שיעורי התנסות כי רק כך תוכלי באמת להתרשם מהשיטה.
צרי קשר וכבר השבוע תוכלי להתחיל את הדרך שלך לשינוי המשמעותי ביותר שתחווי בגופך.
שיעורים לשנים רבות
משה פלדנקרייז השאיר אחריו יותר מ-600 שיעורים מוקלטים ומשוכתבים, העוסקים בכל התנועות הפונקציונאליות של חיינו: נשימה, שכיבה, כפיפה וזקיפה, הטיה צידית ורוטציה. כך שאם אדם משתתף בשיעור קבוצתי אחד בשבוע – הוא יכול לעבור למעלה מ-11 שנים מבלי לחזור על אותו השיעור פעמיים!
בשיעור הקבוצתי
התלמידים מבצעים, על סמך הוראות מילוליות של המורה, תנועות עדינות ללא כוח, תוך הקשבה לתחושתם ולהרגשתם הפנימית.השיעורים הקבוצתיים מועברים על פי רוב בשכיבה על גבי מזרונים, באופנים שונים: על הצד, על הגב או על הבטן. יש גם שיעורים בישיבה על גבי כסא וגם בישיבה על הרצפה, בעמידת 4 או 6 ובעמידה שלמה.
בחלק מן השיעורים מבצעים תנועות רק בצד אחד ואחר כך רק בצד השני, יש שיעורים שמבצעים מהלכים לסירוגין, בין צד לצד ויש אפילו שיעורים בדמיון.
באופן גאוני, לקח פלדנקרייז את התנועות ה"גדולות" והפך את הסדר ה"הגיוני" וה"רגיל" שלהן ורקח בכל שיעור קבוצות של מהלכים, בתנוחות שאיננו רגילים אליהן, בצרוף מצבי קיבוע מגבילים, על מנת לאפשר בכל פעם לקבוצת איברים אחרת לקחת חלק בנטל התנועה.
חלק מהשיעורים מבוסס על התפתחות תנועתית ותנועות פונקצינאליות רגילות (הושטת היד, עמידה, שכיבה או ישיבה, הסתכלות הצידה או אחורנית, וכ'ו), וחלק מבוסס על תרגילים מופשטים יותר של גילויים באיזורי המפרקים, השרירים ויחסי היציבות.
ההטעמה היא לכיוון הלמידה – איזו מן התנועות עובדת טוב יותר – והפנמת ההשפעה של איכות אותם השינויים בגוף, דרך מודעות גוברת, תלמד לזנוח תבניות קיימות של הרגלי תנועה ולפתח אלטרנטיבות חדשות שיביאו לשיפור הגמישות והקואורדינאציה.
ניטרול כוח המשיכה והורדת המתח השרירי על ידי תנועות איטיות, חסרות מאמץ מגבירים את הרגישות ומעלים את המודעות. מהלך תנועתי זה מאפשר תנאים אופטימליים ללימוד וחינוך מחדש של מערכת העצבים.
"עיקרה של שיטתי הוא דרך הביצוע ולא תוכן התרגילים"
ברוב השיעורים מודגשת החשיבות של העבודה מתחת לסף הכאב, מתחת לסף עצירת הנשימה, מתחת להתגייסות מאומצת.
אנו נשאף כי המהלכים שלנו בעת העבודה יהיו נוחים, קלים ונעימים.
בין מהלך למהלך התלמידים מתבקשים לנוח מעשייה.
זהו זמן הבחנה והאזנה לגוף:
איך הוא מונח? מה השתנה באופן השכיבה? היכן נוח לי יותר?
השיעורים מאפשרים לאדם ללמוד לנוע במינימום מאמץ ומקסימום יעילות. כתוצאה מתהליך למידה זה נוספות לאדם אפשרויות תנועתיות חדשות. עם הגדלת הפוטנציאל התנועתי האדם נעשה חופשי לבחור את דרך התנועה המתאימה לו ביותר.
השיפורים הם על-פי רוב מידיים ומתבטאים ביציבה, בנשימה, בהפחתה של אי נוחות כרונית, בתחושה של קלות, נינוחות והרגשה חיובית פיזית ורגשית.
כיצד מתבצעת הלמידה בשיעורים הקבוצתיים?
שימוש בתנועות איטיות ועדינות, תוך כדי הדרכת התלמיד לתנועה ללא כאב או מתח
התמקדות בתהליך הלמידה והעשייה במקום עבודה למען מטרה
הכוונת המודעות להרגיש הבדלים, ואימוץ תבניות שלמות חדשות בתנועה
האפשרות לכל תלמיד למצוא את דרכו האישית במשך השיעור
משך שיעור בקבוצה הוא כ- 45 דק'.
שיעור פלדנקרייז בקבוצה מונחה על ידי קולו של המורה בלבד. לא נהוג להדגים בשיעור בשיטת פלדנקרייז, או להעתיק.
הלמידה מתבססת על יכולת הבחנה אישית.
"אדם ראוי לו שיכיר את גופו ואת תחושותיו"
*התמונות צולמו במהלך שיעור קבוצתי בסטודיו גרייט שייפ ברעננה